maanantai 29. huhtikuuta 2013

Oma hyvinvointi

Olin koko sunnuntaipäivän itse koulutuksissa. Niin mukavaa ja innostavaa kuin onkin ohjata asiakkaita ja opettaa muita, on melkein vielä innostavampaa oppia itse lisää! Siitä saa aina puhtia eikä malta odottaa, että pääsee testaamaan uusia ideoita omilla asiakkaillaan.

Koulutuspäivillä oli myös luento ohjaajan omasta hyvinvoinnista. Pätee kelle tahansa, vaikka ei ohjaaja olisikaan. Vanha juttu, mutta niin totta, on lentokoneen turvaohje: aseta happinaamari ensin itselle ja vasta sen jälkeen lapselle. Jossain vaiheessa olen kyllä tajunnut, että en mitenkään jaksa tehdä töitäni, hoitaa vanhempiani ja ottaa kaikesta vastuuta, ellen hoida myös itseäni. Joskin moinen pyrkii aina välillä unohtumaan.

Tärkeä kirja minulle, jo vuosien takaa, on ollut Julia Cameronin: Tie Luovuuteen. Siinä annetaan konkreettisia tehtäviä suoritettaviksi. Vaikka kaikki kirjan harjoitukset ja ajatukset eivät minulle sovikaan, niin olen silti saanut siitä paljon irti. Jo, kun lapset olivat pieniä, mies matkatöissä ja oma työ ja koti hoidettavina, minulle tärkeäksi tuli tehtävä: "Listaa 20 asiaa, joiden tekemisestä nautit". Tätä listaa olen vuosien varrella muokannut aina uudelleen, lisännyt pieniä ja suuria asioita ja nauttinut niiden tekemisestä. Liikunta, lukeminen, hyvä ruoka, luonto, musiikki, rauhallinen kahvihetki... tuovat itselleni hyvää oloa. Niistä yritän jossain määrin sisällyttää jokaiseen päivään jonkin, edes yhden asian.

Illalla, Tytär2 (keskimmäinen) tuli pikavisiitille, yhdeksi yöksi, kotiin. Hän oli ensin vanhempiani piristämässä, tärkeä asia meille kaikille. Iltateetä nauttien ehdimme jutella kaikessa rauhassa... melkein: Facebook-keskustelu vapun vieton organisoinnista oli hektistä. -Sorry, mä vastaan tähän ensin... Voi, ei, odota vähän, noi tuleekin vasta tohon aikaan , mun pitää siis mennä huomenna heti aamusta takaisin...

HAUSKAA VAPPUA!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti