keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Työn iloa

Aamulla aikainen herätys ja aamutunnin vetoon. Olen Pilates-ohjaaja ja Personal Trainer ja nautin työstäni suunnattomasti. On niin palkitsevaa nähdä, miten asiakkaat kehittyvät, selkäkivut jäävät ja moni on kokenut saaneensa uuden elämän.

Toisaalta, olen koko ikäni ollut vanhempieni perustamassa perheyrityksessä töissä (ei liity mitenkään liikuntaan). Kun vanhempani jäivät eläkkeelle, mieheni tuli vetämään yritystämme (yli kymmenen vuotta sitten). Silloin päätin, että nyt voin kokeilla, voiko näin vanha ihminen lähteä uusille urille. Hyvin voi!

Kun veljeni kuoli 30 vuotiaana, vuonna -93, elämä meni myllerryksiin. Silloin tajusin myös, että kukaan muu ei voi tehdä minua onnelliseksi, vain minä itse. En voi vaatia, että Mies tekee minut onnelliseksi, en voi myöskään vaatia sitä lapsilta. Itse on löydettävä oma elämänsä ja tehtävä siitä paras mahdollinen. Mietin mikä se minun juttuni voisi olla. Tunsin olevani liian vanha (33v!) opiskelemaan uutta ammattia, mutta omassa perheyrityksessä saatoin muuttaa työtehtäviäni ja kehitellä työtäni itselleni sopivammaksi.

Kun lähestyin neljääkymmentä, tajusin, että en ole enää liian vanha mihinkään, vaan vihdoinkin sopivan ikäinen mihin vaan! Lähdin aerobic-ohjaaja -koulutukseen (olin silloin n. 37v). Vedin aerobicia ja kun Pilates tuli Suomeen lähdin opiskelemaan sitä ja sillä tiellä olen edelleen. Nyt olen 53v eikä opiskelulle näy loppua!

Olen silti edelleen myös perheyrityksessämme, joskin en tee rutiinihommia, vaan tapaan tavarantoimittajia ja asiakkaita, käyn Miehen kanssa messuilla ja suunnittelemme yhdessä uusia juttuja. Olen saanut mahdollisuuden tehdä kahta, täysin erilaista työtä ja olen siitä äärettömän kiitollinen.



2 kommenttia:

  1. Lähdin itse matkaoppaaksi 43-vuotiaana yrityksestä, jonka palveluksessa olin ollut 16 vuotta. Ei mennyt ihan niinkuin Strömsössä, mutta en kadu hetkeäkään -- minusta on ihanaa, että mitä enemmän tulee ikää, sitä rohkeammaksi koen tulevani...sitä ikäänkuin tajuaa, ettei koskaan ole liian myöhäistä tehdä MITÄÄN jos vain tekee suunnitelmistaan totta :)

    Hienoa että olet tehnyt myös rohkeita päätöksiä ja päässyt kokemaan erilaisia hommia...Pilates on mullekin tuttu, jenkeissä asuessani harrastin laite-Pilatesta --- ja juuri tässä harkitsin, että pitäisikö muun liikunnan ohella aloitella taas mattotunteja kehonhuolloksi.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi, Maritsu!
    Uskon, että ennemmin ihminen katuu tekemättä jättämisiään kuin rohkeita valintojaan. Meni syteen tai saveen, niin ei tarvitse myöhemmin haikailla. Ja unelmia pitää olla! Niitä voi sitten muokata matkan varrella ja päivittää tähän hetkeen sopiviksi ;)

    Suosittelen Pilatesta sinulle nimenomaan kehonhuolloksi nyt, kun liikut niin paljon. Pitää lihasten tasapainoa ja elastisuutta hyvin yllä.

    VastaaPoista